Vi säljer människor – därför är det här avgörande
Människan bakom konsultrollen har en enorm betydelse för att upprätthålla hållbarhet i relation mellan kund, chef, kollega, och uppdrag – i många fall, betydligt viktigare än erfarenhet och kompetens.
Vem är människan bakom rollen?
Det är viktigt att vi vet vem det är vi jobbar med, varför vi vill jobba ihop och att vi bygger vidare på de relationer vi redan har. Det är lika viktigt att våra medarbetare kan lita på sin arbetsgivare, och att vi finns där för varandra på jobbet, men även i vardagen. Har vi glömt vad en medarbetares familjemedlemmar heter, då har vi gjort något fel.
Men vad har en medarbetares familj med oss att göra? När vi ser människan bakom rollen blir det lättare att jobba ihop – det blir lättare att delegera uppgifter och kundprojekt och när vi ser varandra har vi möjligheten att vara närvarande även för partner, barn och familj.
Övertid en fredagkväll kanske inte är helt optimalt när de närmsta väntar där hemma. Därför säger vi tack och visar uppskattning till dem som låter oss låna sina familjemedlemmar till oss. Den typen av omtanke gör att vi åstadkommer stabilitet och trygghet i verksamheten, och framförallt i våra relationer.
Omtanke är vägen till framgång
Som konsultbolag är det oss själva vi säljer. Och vilken titel vi än har, vilket jobb vi än gör, så är vi i slutändan människor. Hela tiden, varje dag, på arbetet så väl som hemma, är vi i grunden samma personer. Och för att skapa ett långsiktigt värde, en långsiktig affärsrelation, och framförallt ett långsiktigt välmående och ett gott liv, så behöver vi börja med människan – inte konsulten.
När vi bygger vår arbetskultur just kring omtanke, kan vi enkelt uppmuntra varandra till att göra ett bra jobb och att ta emot och ge hjälp. Det gör att vi kan utveckla vår personal och lära känna människan bakom rollen bättre – innan vi tänker i banor av tillväxt eller rekrytering. Det är när människan känner sig trygg i sig själv som medarbetare kan leverera, och göra det över förväntan. Det ser vi som den mest betydelsefulla tillväxten.
Ett nytt förhållningssätt
Hur vi ser och förhåller oss till varandra stärker alltså vår arbetskultur. När vi kan definiera vad en trygg människa och medarbetare innebär och dessutom implementera det i vårt arbete, då vet vi att vi gör ett bra jobb. Det är en win-win situation för verksamheten, våra projekt och för våra kunder.
Vi vet att våra medarbetare presterar på topp och är lojala mot verksamheten när de känner sig trygga och mår bra. Det skapar ett klimat där det är lättare att kommunicera om något händer på jobbet, eller i privatlivet. Vi ser det som vår skyldighet att skapa ett ett bra arbetsklimat – för alla.
Det är när vi ser människan bakom rollen som vi har den bästa grunden till utveckling. Och det är anledningen till att vi säljer vi människor och inte konsulter.
Ser ni också människor som människor? Hör av er, vi kan åstadkomma något stort tillsammans!