Att bygga rätt från början – vi pratar drömrelationer och Engaledas resa med Joachim Jillehed (del 2)

Nu fortsätter vi vår intervju med Engaledas grundare Joachim Jillehed! Efter att tidigare ha pratat mycket om Engaledas resa och vad vi vill erbjuda våra medarbetare, så ska vi göra en djupdykning i hur kunder egentligen kan få ut mesta möjliga värde ur konsultrelationer.

Vi lämnade i förra artikeln en tråd hängandes i luften: Hur vi formar riktigt värdeskapande relationer mellan konsulter och kunder. Hur byggs egentligen en konsultrelation som blir så bra som möjligt för kunden?

– Precis som en bra miljö internt i ett företag, så tror jag att det viktigaste är att hitta eller forma en relation mellan kund och leverantör som är trygg. Med det menar jag inte att allt bara ska vara ett varmt och mysigt täcke. Jag menar att vi ska vara trygga i vart vi har varandra, och att vi vågar vara oss själva. Vi vågar säga vad vi tycker, vågar tycka olika, vågar ha fel, vågar slåss för det som är rätt och vågar brösta en kula för varandra när det krävs.

Vad tror du händer om det inte är så?

– Under en lång affärsrelation kommer vi att möta många situationer som vi uppfattar olika, känner olika inför, eller där vi ser olika vägar framåt som rätt. Att ofta tycka samma men inte kunna vara öppna när vi väl tycker olika är den sämsta möjliga kombinationen, för då kommer vi tro att vi är överens och på rätt spår när vi i verkligheten inte förstått vare sig situationen eller varandra.

Så, vad söker du efter när du möter någon för första gången?

– Jag vill känna tidigt att vi bidrar med olika erfarenheter och synsätt, och att vi både vågar vara öppna med våra egna känslor och bedömningar, respekterar den andres, och kan hitta den bästa vägen vidare tillsammans. Det, för mig, är den viktigaste byggstenen i en bra kundrelation – inte så olikt vilken annan relation som helst!

Det låter både fint och effektivt. Finns det något du ser gör stor skillnad sedan under själva samarbetet, efter att kunden förhoppningsvis valt en samarbetspartner som de har en bra relation med?

– Att vara proaktiv istället för reaktiv med sina konsultrelationer. Vi ser att företag har som störst nytta av oss, och säkert andra konsulter också, när det finns långsiktiga relationer där vi över tid byggt upp en förståelse för varandra. När då ett plötsligt och oväntat behov dyker upp så finns kontakten och förståelsen redan där, och leverantören kan snabbt lösa rätt person och expertis på rätt plats.

Vad handlar det om för typ av arbete i praktiken?

– I grunden handlar det faktiskt bara om att prata med varandra regelbundet. Det kan vara fem minuter i månaden, och de fem minuterna kan vara den bästa investering företaget någonsin gjort när shit hits the fan och lösningen då är snabb och rätt.

Rimligt! Men du, jag känner på mig att du har ett sista tips också?

– Jo haha, det har jag. Många leverantörer glömmer att de faktiskt kan påverka oss. Hela vår affär går ut på att skapa mesta möjliga värde för våra kunder. Hjälp oss förstå vad som skapar värde för er, vad ni vill ha av oss, och om det finns en riktning vi kan utveckla vårt erbjudande eller organisation i för att bättre möta era behov. Vi vill det ni vill, så dela med er av det, helt enkelt!

Fritt fram för feedback, med andra ord. Avslutningsvis, i din karriär har du säkert haft något samarbete där det önskade resultatet eller framgången uteblivit. Vad lärde du dig av de tillfällena?

– Jag tänker särskilt på två tillfällen. I det första var jag ganska tidigt i min karriär, och hade några framgångsrika projekt och roller i ryggen. Jag var rätt självsäker, och hade inte gjort förarbetet som krävdes, utan tänkte att det här går vägen. Det gjorde det inte. Därifrån tog jag med mig att det gör ingen skillnad vad jag gjort tidigare, varje projekt är nytt och varje situation är ny, och jag måste alltid se till att göra det som krävs för att lyckas och behandla varje utmaning med samma respekt.

Det andra tillfället handlade mer om tajming. Jag ville få kontakt med en kund och låg på ganska ordentligt, då jag såg ett värde och ville skapa effekt snabbt. Men den kunden blev nog mest less på mig. Några år senare hade vi ett annat samarbete, och hamnade direkt i en mycket bättre arbetsrelation.

Väldigt kortfattat så tog jag med mig att vi alla är olika och befinner oss på våra egna utvecklingsresor, och att vi behöver ha en otrolig förståelse och känsla för våra olikheter. Rätt tid för just oss kanske inte är precis nu, men om vi är sanna mot oss själva och varandra, så kommer den tiden att bli så oerhört bra när den väl kommer.

Stort tack Joachim för djuplodande tankar och resonemang!

Är du nyfiken på hur en vardag med eller hos Engaleda kan se ut? Tveka inte att kontakta oss här nedan.

Dela denna artikel
Kopiera URLKopierad!

Boka ett möte

Boka ett möte

info@engaleda.se
info@engaleda.se
+46 70 266 14 00
+46 70 266 14 00
Östra Rådhusgatan 8B, 903 26 Umeå
Östra Rådhusgatan 8B, 903 26 Umeå

Senaste artiklarna

Se alla artiklar